Shop Mobile More Submit  Join Login
×

Featured in Collections

journals by narruxluffy




Details

Submitted on
August 11, 2013
Link
Thumb

Stats

Views
583 (1 today)
Favourites
10 (who?)
Comments
35
×
  • Mood: Pissed Off
  • Reading: fanfic's
  • Watching: Free!
  • Playing: Minecraft
Ok so this has been nagging at me for a while now...

Lately (at least here in Sweden) cosplay has become this huge competition and there are a lot of people bashing other people if they don't have a "perfect" cosplay ...and it gets on my nerves like nothing else!! Who the hell decides what a "perfect" cosplay is anyway??

These days I hear oh so many people saying "They really didn't do that very good" or "OMG did you see that wig? horrible!" and stuff like that, and it just makes me so sad! Have they forgotten what cosplay is really about? Having FUN, and expressing our SHARED insert for something, making our favourite characters come to life, play around and meet new people. NOT looking down on others coz you think you're better than them! I makes me ashamed to be a part of this community.

I just read a post on fb where this girl wrote that she couldn't believe why people buy cosplays, and basically said everyone who doesn't make their entire cosplay themselves aren't real cosplayers. And it really made me mad! So here I am speaking up about it.

I continuously try to get better at cosplay. Before it was coz I wanted to get better, for my own sake, now it feels more like I have to or I'll get looked down at by other "better" cosplayers. I don't feel comfortable cosplaying a "casual" character at a convention anymore, or a character that isn't just right. Because I KNOW there will be someone out there thinking I'm not doing it well enough. Thankfully I'm the kind of person who doesn't care too much what strangers think, but it still gets to me. And I can't help but compare myself to other people because of this.

I've even made a decision to start going to conventions having a "bad" cosplay at least half a day there. Only to go against this trend and to show that you don't have to be perfect to cosplay! That being said, I'm not claiming to be perfect normally, far from it. I just wanna show that you can have just as much fun, probably even more if you don't check your make-up every 10 minutes and spend hours getting ready in the morning. I really hurts my pride as a cosplayer when I hear people bashing each other! We all started out as "bad" cosplayers... no, I'm not gonna use that word coz I really don't think there's such a thing as a bad cosplayer, nor do I think there's such a thing as a perfect one. We're all cosplayers, period =) But we all started out somewhere and learned for there. Some quicker than others, and some chose to stay where they are, just having fun, not thinking too much of the details. AND THAT'S FINE!

I'm not saying there's anything wrong in trying to better yourself, as long as you don't look down on others for staying the way they are. We all have our own ambitions and goals and we should respect that. If you want to buy all your cosplays, then do ^^ and if you wanna make them, so be it =) but don't go around judging others because they're not doing the same thing you are, because cosplay is so much more than making a costume and taking cool pictures.

This is my opinion, and I stand by it.

As a conclusion I wanted to ask; Is this just here in Sweden or have you guys noticed this trend elsewhere as well? I would very much like to know! as well as your own thoughts on this subject =)

Thanx! - Nari
Add a Comment:
 
:iconkawaiimusicgurl:
KawaiiMusicGurl Featured By Owner Aug 21, 2013  Hobbyist General Artist
I've seen a lot of that on multiple social media pages all around the world!!! Europe, US, UK! There's even a "Bad" Cosplayers Instagram account where people go to certain conventions (including one I attended,) and they bash cosplayers for their "Ugly, Horrible, Cosplay." I never got bashed, thankfully, but others did and it made me feel horrible! I've confronted them many times... I think what you said in your journal makes a TON of sense, and should be thought of by all cosplayers. No one should bash others for their so-called "bad" cosplay. No one really has  "bad" cosplay. 
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Apr 5, 2014  Hobbyist
That's HORRIBLE!! =O It's things like that that makes me so mad and so sad! =( BUT we can stop them!!! if we just spread the word far enough I'm sure we can do at least a little to help turn things in the right direction! Therefore I'd be SO happy if you could make your own "My opinion on Cosplay" journal and wriite about your thoughts surrounding this subject! That way we're sure to get more people to open their eyes, and I'd get to read more of your thoughts on this :happybounce:
Reply
:iconhuskeyninja:
HuskeyNinja Featured By Owner Aug 17, 2013  Hobbyist General Artist
sadly we also have Cosplay 'snobs' here in the UK even through it is a small percentage but we still have them but a lot of the time it is because they do it to make themselves feel better and I think that's wrong of them when Cosplay is for everyone as it is a way to show and share your love for manga, anime and videogames.
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Apr 5, 2014  Hobbyist
Glad to hear you agree with me! Sad to hear you have this problem in the UK too though =( And I'd love to keep talking about this! but I don't really have the time to go into a big discussion =( SO! I'd instead love it if you could make your own "My opinion on Cosplay" journal and write a bit about what you think of this subject there =D That way we can spread the word AND I'd get to read more of your opinions :shuffelin: 
Reply
:iconhuskeyninja:
HuskeyNinja Featured By Owner Apr 13, 2014  Hobbyist General Artist
I shall write it up tomarrow ^_^
Reply
:iconrabiren-chan:
RabiRen-chan Featured By Owner Aug 14, 2013  Hobbyist General Artist
I've definitely noticed this in my own country and even in other countries through friends. It's a sad thing that seems to have swept the Western cosplay community (I don't know about Asia, but definitely Europe and the US) and it's such a shame because we really are a minority group :/ 
I couldn't agree with you more, Nari!
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Apr 5, 2014  Hobbyist
YES I KNOW! IT SUCKS! =( and thanks for agreeing with me!! I'd LOVE to keep talking about this here but I'm afraid that I dont have the time =( SO instead I'd love it if you made your own journal about this and wrote your opinion on cosplay there! That way we can spread the word and I'd be able to read more of what you think :happybounce:
Reply
:iconrabiren-chan:
RabiRen-chan Featured By Owner Apr 15, 2014  Hobbyist General Artist
Omg I'm so sorry, I kind of dropped off the face of dA D;
But yes, I will do that! As soon as exams are over, which isn't long to go now (^o^)
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Oct 21, 2014  Hobbyist
Dont worry about it! XD I kinda did the same thing ^^'''''
Reply
:iconrabiren-chan:
RabiRen-chan Featured By Owner Dec 3, 2014  Hobbyist General Artist
Aaaaaaaaaaand I did it again..... 
Welp 
Time to clear out my dA XD
Reply
:iconamai-nayami:
AmAi-Nayami Featured By Owner Aug 14, 2013  Hobbyist Artisan Crafter
TACK OCH LOV! Är själv också så jävla trött på arroganta idioter som inte kan inse att alla är bara cosplayare och de handlar inte om vilken som är bra och inte. Ja försöker springa fram till typ alla kingdom hearts cosplayare jag ser och ge dom komplimanger liksom -.- Det ska liksom inte va en tävling (de är typ lite de vi försöker sprida till "the cosplay community" på vår grupps youtube så gott det går. Vi har lite halvdana cosplays och inte riktigt bryr oss om de suger eller inte utan vi visar att man kan ha kul anyways liksom. De är inte ok att man ska hålla på och hate:a på andra cosplayare bara för att det inte når upp till ens personliga "standards". 
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Apr 5, 2014  Hobbyist
Så glad ja blir att fler tycker så här!! ..samtidigt att de är synd för då är de på riktigt och inte bara nått ja inbillat mig =( OCH ni är inte halvdan, ni är AWESOME! :thumbsup:

Skulle jättegärna fortsätta diskutera detta här men har för mycke kommentarer att svara på för att ha tid med de =( MEN!! Gör jättegärna en egen journal om detta och va du tycker om cosplay! så kan vi sprida detta!! och så kan ja läsa mer va du tycker där! :happybounce:
Reply
:iconamai-nayami:
AmAi-Nayami Featured By Owner Apr 5, 2014  Hobbyist Artisan Crafter
Nej nej herregud har sett jättemånga som betett sig som arroganta idioter!
Haha, ska se fall ja kommer ihåg o skriva en journal om det ;D isf gör jag de lite senare :3 Och tack för komplemangen, vi har dock mycket kvar att lära :D iaf jag! :3
Reply
:iconshippokawaii:
ShippoKawaii Featured By Owner Aug 13, 2013
THAAANK YOOU!  Jag såg den där bruden på fb med, oh fyfaaaaan va förbannad jag blev! orkade inte kommentera på inlägget själv, men tro m ig, jag blev as piss. men asså.. ååhh skönt att d e fler som märker d här, folk börjar bli så jäkla arroganta, folk som jga brukade se upp till börjar se ner på en liksom. oh d e så.... GAH inte OK! 
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Apr 5, 2014  Hobbyist
JA! VISST BLEV MAN SUR!! *Grrrr* (och sorry for ett GALET sent svar)

Skulle älska att starta en lång konversation om detta men ja har för mycke kommentarer att svara på för att kunna lägga rätt energi och tid i de =( MEN!!! Skulle bli SÅ GLAD om du gjorde en egen journal om detta och skrev va du tyckte där! :heart: så kan ja läsa(stalka) det sen~ ;)
Reply
:icondarkangelbea:
DarkangelBea Featured By Owner Aug 12, 2013  Hobbyist General Artist
Oh I read the same thing on fb! I know what your talking about and I completely agree. I know that I can sometimes think of things that people can improve, but I do not tell them unless they want my honest opinion and then I saw something good and then I might mention something small. Though I usually don't say anything at all (not anything bad at least) because I don't like to be mean and I just love seeing people happy. 

There is nothing wrong with buying or sewing, I think some things, for me personally are easier to make myself and then sometimes I think "Well this would be better to buy", just because I would not have the patience or something to make it myself. 

I love meeting new people and I usually don't look at a persons cosplay, more if I like the personality. Some people is just hard to get along with, but instead of being mean I will just spend my time with someone else instead. :3 I feel like I'm rambling a bit here but yeah, I see your point. It feels like it has gotten very competition like here in Sweden. It makes me sad too. It would just be so much better if we could just have a good time together and that would be it:3
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Apr 5, 2014  Hobbyist
Well you know I suck at answering things fast ^^'


But all I wanned to say is THANK YOU for replying to this journal and I love your thoughts on this! And no, you're not rambling.. much XD (but hey, so was I XD) Love that you agree with me~

AND~~ please make your own journal talking about this and spread the word! :ladummyhighfive: 
Reply
:icondarkangelbea:
DarkangelBea Featured By Owner Apr 12, 2014  Hobbyist General Artist
hahha that's okay :)

Your welcome~:3 ah that's good :3 I'm happy that you understood what I meant and all :) 

I might, sometime soon :3 maybe :P If I ever have the energy, maybe this week :3
Reply
:iconlittlemusou:
littlemusou Featured By Owner Aug 12, 2013  Student Photographer
I like a lot of cosplay pages on facebook, and when I look through the comments there are tons of people bashing on the cosplayer for not having a certain button in the right place, or not having the right look and it makes me mad. I completely agree with you, cosplay is a way for people with the same interests to express themselves. Its supposed to be fun, but the critical people are making it hard for that. People buy their cosplays for a reason, and others make theirs. I don't see a difference when everyone has the same passion. For people, like me, who are really shy and self conscious, it takes out some of the fun from cosplaying, and makes me feel like everyone is judging me. 

So ya... A little rant on my part, and I completely agree with you. 
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Mar 9, 2014  Hobbyist
This has taken too long to answer ^^'''' sorry..

But happy to hear you agree! but sorry to hear about the comments you've read on fb. I don't understand what's going on in peoples heads =/ And it's really sad that you don't always feel comfortable cosplaying =( and this is exactly why I think it's important to spread the word about this! so people don't have to feel that way

I cant really start a long conversation here, even though I'd love to, because I have too many comments that needs to be answered here. BUT! I'd love it if you wrote your own journal about this =D Than I could read your thoughts there and we could spread the word Hug emoticon 
Reply
:iconlittlemusou:
littlemusou Featured By Owner Mar 10, 2014  Student Photographer
Posted a journal (littlemusou.deviantart.com/jou… I don't know if you'd like to read it, but ya. 

I think there will always be people who hate, but if we spread the word and keep it to a minimum it's something~
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Apr 5, 2014  Hobbyist
Something is WAY better than nothing! :heart: AND I READ IT! Thank you so much for doing that journal!! :lovely: 
Reply
Hidden by Owner
:iconrikowolf:
RikoWolf Featured By Owner Aug 12, 2013  Hobbyist Artist
couldent agree more!! idont understand how those people think, there was this person over fb who said my kiba cosplayed suckt becuse i lookt to girly and was holding a flower i was like wuuut? serusly? ugonna say it sucks becuse im holding a flower and look to girly? ilove to cosplay kiba and dosent care if people say it sucks becuse its fun and i feel uhh bekväm.. yes.. xD in my kiba cosplay and becuse of that i feel mutch more confident in it! but yea some coslayers have forgot true fun in cosplay and just juge others.. noooot okeeeey
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Mar 9, 2014  Hobbyist
This answer is loooooong over due I'm sorry ^^''


That's horrible! You're an awesome Kiba!!! just turn away from those people, they're utterly stupid and selfcentred  Serious Nod 

But I'm happy you agree with me ^^ I was actually really surprised at the number of comment I got on this XD but I suppose it's good that it's coming to peoples attention :nod:  I'd love to talk more about this but I got too many comment to answer about this so I'd instead LOVE IT if you wrote your own journal about this, then I could read all your thoughts on the subject and we could spread the word~~ 5 seconds hug 
Reply
:iconstrongfist-sakura:
StrongFist-Sakura Featured By Owner Aug 12, 2013  Hobbyist General Artist
It's the same thing here in Denmark, cosplay is suddenly not only fun, it's a competition for having the number one cosplay and I think it's really sad because often I see these young cosplayers getting ruined because other people don't like their cosplay and think it's bad... Though, I have to admit that sometimes I can look at a cosplayer and think: "Oh that wig is the wrong color" (I once saw a Hinata with brown hair) and it's not because I want to be mean, actually it makes me feel bad because I know how expensive cosplay can be and sometimes I feel really guilty for thinking that... But you're right, cosplay shouldn't be about who has the best or most perfect cosplay, it's about having fun and making new friends... 
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Mar 9, 2014  Hobbyist
Ok so this has taken FOREVER! and I'm sorry ^^'''''

I'm really happy you feel the same! but at the same time sad that it's happing in Denmark as well =(
And don't worry about feeling guily for catching yourself thinking that way, I have too from time to time. The point is to not let that go further than a passing thought and to never actually say it ^^

I'd love to start a long conversation about this subject, but with me always being slow at comments and also having several other comments on this subject to answer I really cant =( BUT! I highly recommend that you write your own journal on this subject so I can read all your thoughts =D and to spread the word about this ^^
Reply
:iconthundern3rd:
ThunderN3rd Featured By Owner Aug 11, 2013  Hobbyist General Artist
:iconamgplz:
I have to admit, I've seen the same thing all over the internet, especially facebook. D:
I have total respect for you! Faith in humanity restored! :iconyushplz:
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Aug 17, 2013  Hobbyist
yah fb is dangerous! I've only ever posted one cosplay picture there (not counting pictures I'm tagged at from cons) and luckily no one's said anything mean (yet) ^^ But I've seen so many mean comments over all, it's aweful!

aww thank you! :huggle: glad I could give be positive influence! :happybounce:
Reply
:iconlittelmoonie:
LittelMoonie Featured By Owner Aug 11, 2013  Hobbyist General Artist
Är det bara jag som lever i en bubblar och inte hör nått? Eller så är det underbara folk jag är med som inte prata skit om andra.

Det har hänt att jag sägt nått dumt, och kom på att skjäv och känner mig dum som tänkte nått dumt eller sagt nått dumt. Jag ältar sånt väldigt länge och skäms för att.

Alla har rätt att cosplaya oavsett hur dom gör att. Många gånger beundra jag dom så kallade "sämre" cosplayare, (dum att säga så för i min värld finns det inget dom är sämre eller bättre) För att dom våga och är stolta och ofta tänker dom väldigt utan för lådan i hur dom skapa sina cosplay. Att göra om kläders plagg är en fantastisk gåva jag tycker många har, och att folk köper cosplay fattar jag helt klar av olika anledningar. Som att köpa tyg är inte billigt för oftast när jag har gjort en cosplay skulle jag kunna köpa två cosplays typ. Sedan vet jag att alla vill inte sy eller lära sig eller känner att det inte är deras medier att handskars med men oftast kan dom nått som väger upp allt och ta sin cosplay till en annan nivå.

Men om du hör mig säga nått dum någon gång säg till mig, för det är inte alltid att man själv är medveten om att eller så uttrycker jag mig helt enkelt klantigt. Jag kanske blir sur men det är inte snällt av mig att ser ner på någon oavsett hur det ligger till. Jag vill inte har den känslan av att jag är bättre än andra för det är jag inte.

Jag anser att alla är lika värda och alla har rätt att cosplaya oavsett hur dom gör att. Jag beundra alla som lägger ner timmar på sina cosplay samt dom som bara lägger ner en timme på dom. Ofta tycker jag att det är fantastisk hur folk kan skapa en cosplay på de små medel de har i ställer för hur stora och dyra medel de ha.

Lite på senare tid har jag funderat på om jag ens skall ställa upp i cosplay tävlingar, jag väljer ofta dom små konventen att del ta i, eftersom det är mysigt och dom större känns skrämmande och mer dömande på nått vänster. Där emot känner jag att mina dåliga sidor kommer fram mer och den kritiska mot andra cosplayer träder fram en sida jag inte gillar att har med jag har den. Men jag är en dålig förlorare och jag måste har inställningen om jag tävla är det för att det skall vara kul och inte för att vinna ett pris det är bara bonus.

Men åter jag hör inte nått sånt, men hör jag att skall jag nog försöka ta mig modet till att säga till dom att det inte är okej att säga så. För jag tro att folk måste börja säga i från och verkligen säga att det inte är okej att snacka skit. Men då får man vara beredd att ta skit och stå på sig och sina ord om man väljer att strida emot skit snacket.

Jag bry mig inte om hudfärger stämmer eller om man är i rätt kön eller inte, det ändra jag vill är att den som cosplaya har kul.

Men oftast känns det som jag lever i min bubblar och hör inte nått sånt. Jag har inte häller hört att någon säga nått dum om mig eller någon annan jag känner. Men skulle jag höra nått sägas dumt om mina cosplays så visst jag blir sur men, jag skulle det låter går över och inte älta i orden så mycket, man kan inte göra alla glada eller nöjd.

Sedan håller jag med i allt du säger och att det är intressant att du ta upp ämnet för jag märker av att det är många som känner dom du gör.

Sorry om detta blev väldigt vimsigt och snurrigt skrivet men jag skyller på trötthet och annat.
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Aug 12, 2013  Hobbyist
haha ja du lever kanske i en bubbla XD va glad för de! Wink/Razz

Håller med, jag har visa kompisar som bara köper sina cosplays och vissa som bara syr och de är alla jättebra! blev så sur när ja läste på fb *mega-morr*

Håller med dig igen, om cosplay tävlingar, de känns omöjligt och onöigt att va med i typ närcons och andra större konvents tävlingar för har man inte typ jättevingar och awosome rustning så han man inte en chans =/

Jag är inte perfekt, ja kommer på mig själv med att "döma" andras cosplays oxå. Har man hållit på med det ett tag ser man ju vad som kan förbättras, men de betyder inte att man går och snackar illa om det eller så. och de är inte nödvändigtvis sämre, bara ett annat sätt att se cosplay på ^^

Hudfärg och kön har ja ALDRIG brytt mig om, de är ju helt galet om man tar med det i bedömninarna eftersom man inte kan ända på det som med en peruk.

haha va inte så snurrigt, bara långt XD
Reply
:iconlittelmoonie:
LittelMoonie Featured By Owner Aug 12, 2013  Hobbyist General Artist
Jupp det är jag min bubblar är gott och trevlig. Då jag har varit med om lite drama typ, men det har inte med cosplay att göra. Så där av håller jag mig borta från sånt, för det känns som det är jag som skapa att med på nått sätt och det vill jag inte men måste tänka mer på vad jag säger rent av.

Det är därför jag skriver utters lite på FB för det är lätt att skriva dumma saker samt att folk skriver dumma saker och tro inte att det kommer blir konsekvenser för att.
Märker av att på de få jag har där att dom kan vara lite väl för personliga i vissa sammanhang.
Men jo sånt är irriterande när man stöter på att på FB och framför allt när det är nått man älskar att göra och berör en på ett sånt starkt sätt.

I många fall tro jag skit snack är avundsjuka även om det gäller köpt eller inte.
För idag finns det jäkligt snygga köpta cosplay som inte ser ut som en billig maskerad kostym där tyger är bra och stämmer.

Känner i dag att jag uttrycker mig dum, för dom är inte sämre utan helt annat sätt att tänka som jag beundra människor och folk som sy utan mönster och annat. Helt fantastisk talang att har som jag inte har.

Det har jag aldrig brytt mig kön eller hud färg häller, och kommer inte göra det. Men känns som att många på internet får sånt på sig att de har nått fel och jag tycker det är synd att det finns för cosplay community är så härlig.

För jag vill att alla skall vara olika men ändå känns sig trygg på konvent för känner man inte sig trygg så är det inte lätt att vara i den delen världen.
Och det gäller utanför konvent och cosplay också.

Känns som jag upprepar mig nu XD
Reply
:iconnaricie:
Naricie Featured By Owner Aug 17, 2013  Hobbyist
Sorry men ja har MASSA saker ja måste svara på så har inte energi till ett långt svar ^^' gomene! <3 men ja håller med dig på alla punkter! speciellt om fb :nod: De är typ farligt att lägga upp cosplay bilder där =/
Reply
:iconlittelmoonie:
LittelMoonie Featured By Owner Aug 18, 2013  Hobbyist General Artist
ingen fara XD Jag förstår dig. <3
Reply
Add a Comment: